مسافرت و گردشگری

غار چال نخجیر ، قسمت دوم

ورودی غار

قرار گرفتن غار در دامنه کوه دسترسی و ورود به آن را آسان کرده و ورودی غار همتراز با سطح زمین و به سمت جنوب است.در ابتدا دهانه غار سوراخی به ابعاد ۱در ۱٫۵ متر بوده اما در هنگام کشف آن انفجاری غیر اصولی، دهانه غار را به اندازه کنونی وسیع کرده است.

غار چال نخجیر

مسیر داخلی غار چال نخجیر

از طریق تنها ورودی داخل غار می شوی، غار سقفی بسیار بلند و عرضی متغیر تا عمق یک کیلومتری از ورودی دارد. اشکال متنوع که حاصل رسوبات آهکی است چشم را خیره و شگفت زده می کند.

حدود ۶۰۰ متر که به جلو می روی، راه به دو قسمت شمال شرقی و شمال غربی تقسیم می شود. دو طبقه از سه طبقه غار را میتوان به وسیله پلکانی که برای گردشگران مهیا شده، بازدید کرد. مسیری که برای گردشگران در نظر گرفته شده، سنگ چین و راحت و امن است.

غار چال نخجیر

خط تراز میزان آب در گذشته را بر روی دیواره ها میتوان مشاهده کرد، که امروز به خاطر تغییر شرایط آب و هوایی آبی در این قسمت وجود ندارد. در بیشتر قسمتهای غار حوضچه های آب کوچک دیده می شود که میزان آب آنها در فصل های مختلف سال تغییر می کند. وجود این حوضچه ها در کنار راهروهای طولانی، تالارهای متعدد و اشکال متنوع جلوه ای منحصر به فرد به چال نخجیر بخشیده است. سنگهای آهکی به شکل ها و تندیس های زیبا و غول پیکری مثل انسان، کبوتر، گوزن، لاکپشت و… بدل شده و هر بیننده ای را به فکر وا می دارد. در شاخه های فرعی تالارهای بسیار زیبایی با نام های “عروس”، “گل کلمی”، “آبشارگلی”، “فرسنگ” و “هیولا” قرار دارد که از عجایب چال نخجیر محسوب می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا