مسافرت و گردشگری

نکات سفر در دوران بارداری که باید رعایت شوند

سفر در چه سنی از بارداری بی خطر است؟

برنامه مسافرتي خود را در سه ماهه ي دوم بارداري قرار دهيد (هفته ۲۸-۱۴ بارداري ) ، زيرا در سه ماهه اول بارداري ، خطر سقط جنين وجود دارد. همچنين در سه ماهه سوم ( از ۲۸ هفتگي به بعد )، احتمال زايمان زودرس مي رود. خانمهایی که در سه ماهه دوم هستند و بارداری طبیعی دارند، معمولا سفر راحت تری دارند اما در سه ماهه سوم، باید شرایط ویژه خود را درک کنند تا خطری آنها را تهدید نکند، مثلا خوب است به مسافرت های درون شهری یا به مقاصد نزدیک بروند. در صورت داشتن سابقه قبلی فشارخون در دوران بارداری، بارداری دوقلو و بودن در هفته ۳۶ بارداری یا بعد آن، به دنبال مسافرت احتمال ایجاد خطرهایی برای مادر وجود خواهد داشت و با مشورت با پزشک میتوان در این مورد تصمیم گرفت.

برای خانم باردار سفر با چه وسیله ای ایمن تر است؟

در این مورد نمیتوان نسخه کلی داد اما سفر با خودروی شخصی آن هم در این جاده های پرترافیک، مستلزم این است که خانم به مدت طولانی بنشیند و احتمال تجمع خون در پاها و ایجاد لخته در عروق پا که خطرهای جدی مانند آمبولی در پی خواهد داشت، به وجود می آید. اگر احتمال بروز اتفاقهایی مثل ترمزهای ناگهانی، دست اندازها و خدای ناکرده تصادفها را هم در نظر بگیریم، میبینیم که منطقی نیست خانم باردار که به ضربه ها حساس است، ریسک کند اما اگر سفر کوتاه باشد و پزشک هم تشخیص دهد، میتوان با اتومبیل شخصی به سفر رفت اما باید هر یک ساعت از اتومبیل پیاده شوند و کمی قدم بزنند تا خطری پیش نیاید.

سفر با هواپیما چطور؟

سفر در هفته های آخر بارداری به هیچ وجه توصیه نمیشود و حتی از هفته ۳۶ بارداری به بعد، کادر پرواز هم اجازه سفر نمیدهند. حتما خانم باردار باید زیر نظر پزشک باشد و احتمال زایمان زودرس را به وجود نیاورد. در این ماهها بهتر است در شهر و خانه خودتان تفریح کنید و در آرامش از هوای بهار و تعطیلی و با هم بودن لذت ببرید. این تاکید در بارداری دو یا چندقلو بیشتر از قبل میشود و شاید بهتر باشد از فکر سفر
بیرون بیایید. تصمیم گیری در این مورد به شرایط خانم، سن بارداری و نظر پزشک بستگی دارد.


سفر با قطار

بله، بهترین وسیله سفر خانم باردار قطار است که میتواند راحت در آن قدم بزند. البته در این مورد هم حتما باید با پزشک مشورت کرد.
البته در مسافت های طولانی، امکان تکان و ضربه ها وجود دارد. همچنین استرس میتواند سلامت مادر و جنین را تهدید کند.

Pregnancy-iStockphoto

نکات ضروری زیر را حتما جدی بگیرید:

  • خانمها در هر دوره بارداری باید لباس و کفش راحت بپوشند و خودشان را زیاد خسته نکنند.
  • اشعه گیت های ورودی و خروجی هواپیما برای جنین ضرر ندارد، نگران نباشید.
  • داروهای خاص و آنچه باید روزانه مصرف کنید، همراه داشته باشید. هیچ دارویی بدون تجویز پزشک مصرف نکنید.
  • حواستان به رژیم غذایی و برنامه خوابتان باشد.اغلب خانمها در سفر مصرف آب را از یاد میبرند. آب و یخ بین راهی مصرف نکنید و حتما بطری آب را هر جا میروید، همراهتان داشته باشید.
  • برای پیشگیری از حالت تهوع اوایل بارداری، مقداری خشکبار و بیسکویت خشک همراه خود داشته باشد.
  • از خوردن گوشتهای نیم پز و غذاهایی که ممکن است قبلا طی روز چند بار گرم شده باشند، خودداری کنید و وعده های سالم و کوچک در کیف دستی تان داشته باشید.
  • میوه و سبزیها را حتما با آب لوله کشی بشویید و بخورید نه آب چشمه و آبشار.
  • تا میتوانید از خوردن میوه خام که نمیشود پوستش را کند، بپرهیزید.
  • در طول سفر حتما یک بالشتک در گودی کمرتان قرار دهید و بعد از یک ساعت نشستن در راهرو قطار یا هواپیما راه بروید یا از اتومبیل پیاده شوید و انگشتان پایتان را باز و بسته کنید.
  • در سفر یک کارت همراه داشته باشید و روی آن کلیه اطلاعات مربوط به بارداریتان شامل سن خودتان، تاریخ زایمان، نتایج بارداریهای قبلی، موارد احتمالی ابتلا به بیماری در دوران بارداری، نتایج آزمایشها و سونوگرافی ها، حتی گروه خونی و Rh را در آن ذکر کنید، تا اگر خدای ناکرده مشکلی پیش آمد، نکته ای فراموش نشود.
  • یکی از نکات مهم، استفاده از کمربند ایمنی برای مادران باردار می باشد. اگر بستن کمربند ایمنی برای افراد جامعه مستحب موکد است، برای مادران باردار واجب و ضروری است. البته باید دقت کرد که کمربند را زیر شکم ببندند تا در صورت توقف ناگهانی وسیله نقلیه، به جنین آسیبی وارد نشود.
  • اگر بستن کمربند به شما فشار وارد می کند، می توانید وسیله ای مانند بالش را بین کمربند و بدن خود قرار دهید تا فشار کمتری به شما وارد شود.

بیماریهای شایع زنان باردار در سفر:

  • مسمومیت غذایی در اثر مصرف موادغذایی آلوده، عفونتهای ادراری ناشی از رعایت نکردن بهداشت، دردهای عضلانی و شکمی در اثر خستگی یا کم خوابی سفر، لخته شدن خون در عروق در اثر بی حرکتی، کم آبی بدن و عفونتهای ایجاد شده از شایعترین خطراتی هستند که ممکن است، زنان باردار را حین سفرهای نوروزی تهدید کنند.
  • زنان باردار باید پیش از سفرهای نوروزی، از وضعیت بهداشت و مواد غذایی و آب و هوای منطقه مقصد اطلاعات کافی کسب کنند.
  • عواملی مانند استرس، به هم خوردن وضع تغذیه، وجود بیش از حد نمک در انواع آجیلها، چیپس و پفک و غذاهای شور مانند خیارشور و ماهی شور نه تنها در زنان باردار، بلکه در سایر افراد نیز میتواند باعث افزایش فشار خون شود.
  • بنابراین زنان باردار باید حین سفر از مواد غذایی سالم و مطمئن، کم چرب، کم نمک و لبنیات پاستوریزه استفاده کنند.
  • زنان باردار باید از پوشیدن لباسهای تنگ یا ساق تنگ پرهیز کنند، اما پوشیدن جوراب واریس برای این افراد توصیه میشود .
  • هرچند لبنیات محلی خوشمزه تر هستند اما احتمال آلودگی آنان بیشتر است و دارای چربی فراوانی هستند که برای زنان باردار توصیه نمیشود.
  • این افراد، مایعات فراوان مانند آب سالم، دوغ کم نمک و میوه های آبدار مصرف کنند، زیرا زنان باردار در معرض خطر لخته شدن خون در عروق هستند که کم آبی بدن، این حالت را تشدید میکند.
  • زنان باردار برای جلوگیری از سرگیجه و تهوع یا ماشین گرفتگی که به اصطلاح بیماری حرکت گفته میشود، میتوانند از داروهای ضد تهوع یا متوکلوپرامید به صورت قرص استفاده کنند.البته استفاده از این قرصها برای موارد خفیف و متوسط توصیه نمیشود و در موارد شدید نیز باید تحت نظر پزشک معالج استفاده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا