مسافرت و گردشگری

چال نخجیر ، جاذبه ای فوق العاده

در این مطلب قصد داریم تا با شما قدم هایمان را درون یک تاریکی محض بگذاریم ، جایی که خداوند نقاشی های ماهرانه اش را خلق کرده است. چال نخجیر درست یکی از همان جاهاییست که که شما را مجذوب خودش می کند غاری شگفت انگیز که حاصل نقاشی یگانه ی متعال است.

چال نخجیر

غارها از شگفتی های طبیعت هستند که خلقت بی نظیر و عجیب آنها، بسیاری از گردشگران را مجذوب خود می کند. در دامنه کوه تخت، حد فاصل شهرستانهای نراق و دلیجان (استان مرکزی)  غاری زیبا و شگفت انگیز به نام چال نخجیر واقع شده است که متعلق به دوره سوم زمین شناسی است. درون غار سنگ‌ های تزئینی آهکی با اشکال متنوعی از عقاب، لاک پشت، گوزن، انسان، کبوتر و تندیس های عظیم ‌الجثه بلورین طوری قرار دارد که گویی پیکره تراشی چیره دست سالها به خلق آن همت گمارده و جلوه ای بی نظیر و دیدنی به چال نخجیر بخشیده است.

چال نخجیر

کوهی کم ارتفاع به نام کوه تخت در حد فاصل نراق و دلیجان در استان مرکزی قرار دارد که در دامنه آن، یکی از زیباترین و عجیب ترین غارهای جهان واقع شده است.. در سال ۱۳۶۸ سازمان آب شهر دلیجان برای یافتن آب در این منطقه انفجاری انجام داد که منجر به کشف غار چال نخجیر شد. این غار دارای یک دهانه ورودی و یک شاخه اصلی و چند شاخه فرعی است.

براساس بررسی های زمین شناسان و غارنوردان عمق غار حدود ۸ تا ۱۲ کیلومتر برآورد شده، که تا به امروز غارنوردان حرفه ای و اهالی بلد منطقه توانسته اند حدود ۶ کیلومتر آن را کشف کنند. شاخه اصلی غار ۱۰ متر عرض و ارتفاع آن بین ۱۰ تا ۴۰ متر متغیر است.

چال نخجیر

چال نخجیر از غارهای آهکی و زنده دنیاست و حدود ۹۵ درصد از غار از رسوبات آهکی و ما بقی از سنگ است. اشکال داخل غار و پدیده های رسوبی و دولومیتی آن بسیار غنی است. کارشناسان سن غار را در حدود ۷۰ میلیون سال و متعلق به دوران سوم زمین شناسی می دانند. غار چال نخجیر از نوع غارهای لرزه‌ساختی می باشد که گسل معکوس منطقه باعث به وجود آمدن آن در طول میلیون ها سال شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا