خودآرایی و زیبایی

علل تیرگی زیر بغل

یکی از دلایل تیرگی زیر بغل می تواند به علت قرار گرفتن در معرض اشعه آفتاب باشد.اشعه ماورا بنفش موجود در نور خورشید باعث تحریک سلول های خاصی به نام ملانوسیت ها می شود که باعث ایجاد رنگ قهوه ای در پوست می شوند.

هیپرپیگمانتاسیون یک مثال از اختلال رنگدانه ای است. اختلالات رنگدانه ای هنگامی رخ می دهد که سلول های پوست آسیب دیده و یا ناسالم هستند. اختلال رنگدانه ای بر تولید ملانین اثر می گذارد و در نتیجه رنگ پوست تغییر می کند.

تغییرات هورمونی در دوران بارداری نیز ممکن است باعث افزایش تولید ملانین شود، که منجر به ایجاد لکه در قسمت بالای لب، روی بینی، گونه ها یا پیشانی می شود.

برخی اختلالات رنگدانه ای در افراد غیر باردار در سطح بدن گسترده می شود که یکی از این مناطق زیر بغل می باشد. به عنوان مثال، هیپرپیگمانتاسیون، یا تیرگی بیش از حد پوست، می تواند از نشانه های کلیدی بیماری آدیسون محسوب شود.

بیماری آدیسون یک اختلال در غدد فوق کلیوی است. هنگامی که غدد فوق کلیوی نمی توانند مقادیر کافی از هورمون کورتیزول و آلدوسترون ترشح کنند این بیماری ایجاد می شود. به غیر از بیماری آدیسون و بارداری دلایل دیگری نیز منجر به تیرگی زیر بغل می شود.

تیرگی زیر بغل

عدم رعایت شرایط بهداشتی و داشتن عادات غلط نیز از علل تأثیرگذار بر تیرگی زیر بغل می باشد.

از دیگر دلایل تیرگی زیر بغل اصلاح زیاد با ژیلت، استفاده منظم از کرم های موبر، تعریق بیش از حد، نرسیدن هوای کافی به زیر بغل، تجمع سلول های مرده پوست، عدم شستشوی کافی و استفاده از دئودورانت ها و ضد عرق های حاوی الکل می باشد.

هم چنین تیرگی زیر بغل می تواند با دلایل پزشکی مانند آکانتوزیس نیگریکانس ، مقاومت به انسولین، چاقی، اختلالات هورمونی، مصرف برخی داروها، و سرطان در ارتباط باشد.

با توجه به علل مختلفی که منجر به تیرگی ناحیه زیر بغل می شود لازم است جهت تعیین علت، تشخیص و درمان آن به متخصص پوست مراجعه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا