مطالب متفرقه

نکاتی راجع به اتیل استات, پروپیونات کلسیم, رنگ بتاکاروتن, هیدروکسید پتاسیم

اتیل استات

اتیل استات یک ماده حلال تمیز کننده می باشد که برای پوشش دهی و حذف رنگ به کار گرفته می شود. این ماده نسبتا غیر سمی بوده و حلال قطبی می باشد.

اتیل استات خاصیت قابل اشتعال دارد و دمای فوری آن -4 درجه و درجه اشتعال پذیری آن 3 درجه می باشد. با این حال این ماده تا سه درصد قادر است در آب حل شود این میزان حلالیت با افزایش درجه حرارت بیشتر می شود.

فرم اتیل استات

فرمول شیمیایی اتیل استات به صورت زیر است؛

CH3COOCH2CH3

این ماده از ترکیب استر ارگانیک  با فرمول C4H8O2 (فرمول چگالش) بدست می آید.

اتیل استات چگونه تهیه و تولید می شود؟

این ماده از استری شدن اتانول و اسید استیک تولید می شود به شرطی که یک اسید قوی نیز در فرآیند وجود داشته باشد. اتیل استات در مشروبات دارای الکل، برخی آب میوه ها و غلات یافت می شود.

کاربردهای اتیل استات

اتیل استات فاقد رنگ بوده و به دلیل بوی شیرین میوه ای که دارد اغلب در تولید و ساخت انواع پاک کننده های لاک و رنگ استفاده می شود. به طور کلی از این ماده در تهیه انواع لوازم آرایشی و بهداشتی، برخی صنایع الکترونیکی، چاپ و پوشش دهی در مبلمان و وسایل چوبی، وسایل و تجهیزات کشاورزی و ساخت و ساز معدن و… استفاده می شود.

از کاربردهای دیگر اتیل استات می توان به خاصیت طعم دهندگی آن در بدست آوردن طعم های میوه هایی مثل موز، توت فرنگی و آناناس اشاره کرد.

برای اطلاع بیشتر در خصوص قیمت و نحوه خرید این محصول به قیمت اتیل استات مراجعه کنید.

پروپیونات کلسیم (Calcium Propanoate)

پروپیونات کلسیم یک ماده افزودنی غذایی به شمار می رود که نقش نگهدارنده را در مواد غذایی مثل نان را بر عهده دارد. این ماده نگهدارنده می تواند از کپک زدن و خراب شدن مواد غذایی پیش گیری کند. البته پروپیونات کلسیم به صورت طبیعی در برخی خوراکی ها مثل پنیر و کره نیز یافت می شود.

چگونگی عملکرد پروپیونات کلسیم

همان طور که می دانید رطوبت بالا در غذاها و خوراکی ها باعث رشد باکتری ها و کپک زدن مواد غذایی می شود. این ماده می تواند با جلوگیری از رشد باکتری ها از خراب شدن موادغذایی جلوگیری کرده و آن ها را تازه نگه دارد. به طور کلی از این ماده در سراسر جهان به عنوان یک ماده نگهدارنده در موادغذایی پخته شده استفاده شده و ماندگاری و طول عمر بسیاری موادغذایی را بالا می برد.

فرمول شیمیایی پروپیونات کلسیم به صورت زیر است؛

Ca2(OOCCH2CH3)

پروپیونات کلسیم سمی است یا غیر سمی؟

برخلاف تصور بسیاری از افراد در خصوص سمی بودن مواد افزودنی و نگهدارنده از قبیل پروپیونات کلسیم، این ماده به هیچ عنوان سمی و خطرناک نبوده و در سراسر دنیا از آن استفاده می شود و هیچ محدودیت استفاده از سوی سازمان جهانی غذا و دارو ندارد.

کاربرد های پروپیونات کلسیم

از کاربرد های این ماده می توان به استفاده از آن در نان، لبنیاتی مثل پنیر و کره، شکلات ها و… اشاره کرد. در دخانیات هم در برخی مواقع به عنوان ماده نگهدارنده از این ماده استفاده می کنند.

برای اطلاع بیشتر در خصوص قیمت و نحوه خرید این محصول به فروش پروپیونات کلسیم مراجعه کنید.

رنگ بتاکاروتن

رنگ بتاکاروتن رنگی است که به طور طبیعی در گیاهان و برخی میوه ها وجود دارد. این ماده یک ترکیب آلی بوده و نام گذاری بتاکاروتن از نام انگلیسی هویج و کلمه یونانی بتا برگرفته شده است. علاوه بر موجودیت طبیعی این ماده در برخی گیاهان و میوه ها، می توان آن را به شکل مصنوعی در آزمایشگاه ها نیز تهیه و تولید کرده و به عنوان یک ماده رنگ کننده از آن استفاده کرد.

عملکرد بتاکاروتن به چه صورت انجام می شود؟

استفاده از رنگ بتاکاروتن بسیار مفید بوده و می تواند مصرف کننده را ترغیب کرده تا از آن استفاده کند. این رنگ های جذاب و اشتها آور باعث افزایش استفاده از  آن ها می شود.

در بدن این ماده به ویتامین آ (رتینول) تبدیل می شود که فواید بسیاری برای سلامتی چشم و بدن دارد. البته باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کرد زیرا مصرف بیش از اندازه آن به خصوص برای افرادی که سیگار می کشند، سمی و خطرناک بوده و آسیب جدی به بدن وارد می کند.

کاربردهای بتاکاروتن

از این رنگها بتاکاروتن در تهیه برخی کپسول ها، داروها و قرص های مکمل معدنی نیز استفاده می کنند. هم چنین در بعضی از نوشیدنی ها و ترکیبات دیگر خوراکی نیز کاربرد دارند. در صنعت داروسازی نیز در قرص های جوشان مانند ویتامین ث از این ماده برای تولدی رنگ طبیعی استفاده می کنند.

برای اطلاع بیشتر در خصوص قیمت و نحوه خرید این محصول به خرید رنگ بتاکاروتن مراجعه کنید.

هیدروکسید پتاسیم

هیدروکسید پتاسیم یک ماده معدنی با فرمول شیمیایی KOH به شکل جامد بوده که فاقد هرگونه بو و رنگ (سفید است) می باشد.

هیدروکسید پتاسیم به سه شکل گلوله، دانه و پودر وجود دارد.

این ماده در آب و اتانول و متانول محلول در آب بوده و خاصیت اشتعال پذیری ندارد.

کاربرد هیدروکسید پتاسیم

این ماده کاربردهای زیادی دارد. از هیدروکسید پتاسیم در پالایش نفت و ساخت مواد شیمیایی مختلف استفاده می شود.

از هیدروکسید پتاسیم در تهیه نمک پتاسیم استفاده می شود. در صنعت پزشکی نیز برای تشخیص عفونت های مختلف قارچی از این ماده استفاده می کنند.

از کاربردهای دیگر این ماده می توان به ساخت صابون، باتری و تولید پاک کننده های مختلف اشاره کرد.

برای اطلاع بیشتر در خصوص قیمت و نحوه خرید این محصول به خرید هیدروکسید پتاسیم  مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا