مسافرت و گردشگری

چال نخجیر قسمت سوم

ویژگی های جالب توجه غار

چال نخجیر از نوع غارهای زنده و از غارهای مرطوب افقی است، اگر قسمتی از طبیعت آن تخریب شود، با گذران سال های طولانی دوباره ساخته و ترمیم خواهد شد. نهشته های زیبا و بزرگ کاج مانند غار که در غارهای دیگر ایران وجود ندارد، منظر ای بی نظیر به آن بخشیده است.

چال نخجیر

حدود ۹۵ درصد غار از سنگهای آهکی و بیشتر درون آن به رنگ سفید شیری که گاهی متمایل به زرد است میزند. زرد بودن اشکال به خاطر وجود املاح گوگرد و علت رنگ سیاه آنها وجود آهن است. املاح مس رنگ سبز را و نیز املاح جیوه رنگ نارنجی مایل به قرمزی را به اشکال می بخشد.

سیستم تهویه طبیعی داخل غار بسیار جالب و تامل برانگیز است و بازدید کنندگان در طول مسیر احساس ناخوشایند و یا تنگی نفس نمی کنند.

جلوه های بی نظیر چال نخجیر

درون غار جلوه های انحصاری و بی نظیری از باغ های مرجانی، تراس ها و حوضچه های متعدد، منشورها و اسفنج های بلورین خلق شده که هر بیننده ای را مجذوب خالق این اثر هنری بی بدیل می کند. از رسوبات کربنات کلسیم داخل غار، بلورهای شیشه ای، قندیل های مخروطی و توده های کلیسیتی گل کلمی به وجود آمده که در کنار دیوارهای پوشیده از اسفنج های بلورین غار منظره ای زیبا و باشکوهی را به وجود آورده اند. کف غار از رسوبات دولومیتی و بلورهای آهکی سراسر سفید است. دره های عمیق پوشیده از بلورها و آویزهای کلسیت در شاخه های فرعی غار وجود دارد. در شاخه اصلی دریاچه ای زلال به عمقی بین ۱۰ تا ۷۰ متر وجود دارد که این دریاچه قابلیت قایقرانی با پارو و پدال را دارد اما هنوز برای بازدید عموم این قسمت بازگشایی نشده است.

چال نخجیر

وجه تسمیه چال نخجیر

زبان رایج اهالی دلیجان است که در آن چال به معنای پایین و نخجیر به معنای شکارگاه است. نام غار از منطقه ای به همین نام اخذ شده که شکارچیان در گذشته شکار خود را در به این منطقه هدایت می کردند تا در گودی راحتتر بتوانند شکارشان کنند. مردمان گذشته این غار را با نام هوهو می شناختند.

چال نخجیر

میان اهالی دلیجان و نراق اختلافاتی مبنی بر نامگذاری غار به نام شهر خود وجود داشت، سرانجام نام چال نخجیر طبق مصوبه هیئت وزیران بر غار نهاده شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا