مطالب متفرقه

چطور کیفیت تصویر را در تلویزیون بیشتر کنیم؟

در زمانی نه چندان دور شاید نیم قرن پیش با ورود صنعت تلویزیون در ایران تنها دغدغه افراد استفاده از این جعبه جادویی و برنامه‌های آن بود و شاید کمتر کسی به این فکر می‌کرد که کیفیت تصویر آن چگونه است! امروزه با افزایش تکنولوزی و آمدن انواع تلوزیون‌های HD و FULL HD در بازار، تماشای تصاویر باکیفیت تبدیل به دغدغه همه‌ی ما شده‌است. در اینجا قصد داریم با ارائه چند راهکار کیفیت تصویر را در تلویزیون بیشتر کنیم. با آچارباز همراه باشید.

چگونه با تنظیمات مختلف کیفیت تصویر در تلویزیون را بیشتر کنیم؟

لذت تماشای یک فیلم یا مسابقه ورزشی با یک تصویر باکیفیت در تلویزیون تجربه‌ای وصف‌ناپذیر است که کمتر کسی پیدا می‌شود از آن لذت نبرد!

معمولا در فروشگاه‌ها آن چیزی که ما از کیفیت تلویزیون می‌بینیم با چیزی که در خانه تماشا می‌کنیم تفاوت اساسی دارد. این مسئله برای ما این سوال را ایجاد می‌کند که چرا این همه تفاوت میان تصاویر در فروشگاه با خانه وجود دارد؟ شاید هم احساس کنیم، کلاه سرمان رفته است و تلویزیون خوبی انتخاب نکرده‌ایم!

لازم است در اینجا به یک نکته‌ اساسی اشاره کنیم و آن این است که در فروشگاه‌ها آن چیزی که به نمایش در می‌آید، تصاویری با بالاترین کیفیت و رزولوشن UHD یا FHD است. بنابراین کیفیت آنها بسیار بی‌نظیر هستند. کافی است در همان فروشگاه‌ها از تصاویر با کیفیت متوسط یا پایین‌تر استفاده شود، قطعا کیفیت تصاویر تغییر خواهند کرد. با این توضیخات واضح است که براساس آنچه که در فروشگاه می‌بینیم در مورد کیفیت تصویر تلویزیون نباید قضاوت کنیم.

در ادامه همان‌طور که قبلا نیز اشاره کردیم، چند راهکار برای بهبود تصویر در تلویزیون منزل ارائه خواهیم داد:

1- تغییر کیفیت تصویر با تغییر تنظیمات پیش فرض

زمانیکه تلویزیونی را خریداری می‌کنیم اگر تغییری در حالت پیش فرض‌های آن ندهیم، دستگاه در حالت پیش فرض استاندارد باقی می‌ماند. گاهی در پخش برخی از ویدئوها، بین تنظیمات فیلم و پیش فرض دستگاه تفاوت وجود دارد. این مسئله موجب می‌شود، تصویر تلویزیون کیفیت مناسب را نداشته باشد.

در این شرایط با تغییر پیش فرض دستگاه از حالت استاندارد، تغییر نور پشتی، کانتراست، میزان درخشندگی تصویر، تیزی و تاری لبه تصویر، رنگ و … می‌توانیم کیفیت تصویر را در تلویزیون بیشتر کنیم.

2- تاثیر رزولوشن، بر افزایش کیفیت تصویر

یکی دیگر از گزینه‌های بسیار موثر که به ما کمک می‌کند تا کیفیت تصویر را در تلویزیون بیشتر کنیم، انتخاب رزولوشن مناسب است.

دو رزولوشن 1080i و 1080p در تلویزیون‌ها وجود دارد که سرعت انتقال داده‌ها در رزولوشن 1080p بهتر از مدل 1080i است.  تصاویر متحرک در 1080i کمی تار به نمایش در می‌آیند. البته تفاوت این دو مدل رزولوشن در تلویزیون‌های بزرگ بسیار مشخص می‌شوند.

برای تماشای فیلمی اکشن و مهیج یا بازی کردن T برای اینکه کیفیت تصویر را در تلویزیون بیشتر کنیم، بهتر است آن را روی رزولوشن 1080p قرار دهیم.

5856

3- افزایش کیفیت تصویر با تغییر Sharpness

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به ما کمک کند تا تصویر بهتری را در تلوزیون تماشا کنیم، تغییر دستی (Sharpness) تلویزیون است. Sharpness دستگاه میزان لبه‌دار بودن و تیزی تصویر را در تلویزیون تنظیم می‌کند. اگر مقدار آن بالا باشد، لبه‌های تصویر تیزتر به نمایش در می‌آیند. اگر میزان آن کم باشد گوشه‌های تصویر تار و مبهم خواهند بود. شارپنس دستگاه بستگی به محتوایی که پخش می‌شود نیز دارد. هرچه کیفیت تصاویرمان بیشتر باشد، sharpness آن بالاتر خواهد بود.

4- افزایش کیفیت تصویر با حالت مودGaming و Sport

دو مود Gaming و Sport دو مود بسیار پرکاربرد هستند که روی بیشتر تلویزیون‌ها وجود دارند. این دو مود در بهبود کیفیت تصویر در تلویزیون بسیار موثر هستند. در هر دو این مودها با سرعت انتقال داده‌ها و دقت حرکات تصاویر، از تار شدن و یا تاخیر تصاویر جلوگیری می‌کنند.

بنابراین یکی دیگر از روش‌های بهبود کیفیت تصاویر استقاده از این دو مود تلویزیون است. برای این منظور کافی است وارد بخش تنظیمات دستگاه و تنظیمات تصویر شویم و یکی از حالت‌های فوق را انتخاب کنیم.

گاهی با وجود همه تنظیمات, تصاویر دو رنگ هستند یا رنگهای تلویزیون بهم ریخته است. اینگونه مسائل از مشکلات عمده تلویزیون است و لازم است از یک تعمیرکار تلویزیون برای رسیدگی به مشکل کمک بگیرید.

جمع بندی

در این مقاله سعی بر این داشتیم تا با استفاده از چهار راهکار ساده کیفیت تصویر را در تلویزیون بیشتر کنیم. امید است که توانسته باشیم مشکل کیفیت تصاویر را در تلویزیون شما نیز بهبود ببخشیم. اما چنانچه با راهکارهای ارائه شده باز هم تصویر مناسبی دریافت نمی‌کنید توصیه میکنیم از خدمات آچارباز در زمینه های مختلف سرویس و تعمیر تلویزیون و یا تعمیر لوازم خانگی کمک بگیرید.

منبع: آچارباز
https://a4baz.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا