خودآرایی و زیبایی

انواع بخورها برای سلامتی پوست

افزايش استحكام پوست با بخور انبه

انبه از جمله مقوي‌ترين ميوه‌هاي مناطق گرمسيري و استوايي است كه علاوه بر خواص مفيدي كه براي بيماران قندي يا افراد مبتلا به فشار خون دارد، به جهت داشتن بتاكاروتن، ويتامين A، ويتامين C و پتاسيم در گروه مفيدترين ميوه‌ها قرار مي‌گيرد.
بنابراين استفاده از بخور اين ميوه تاثير زيادي در تغذيه پوست دارد و موجب افزايش ايمني و استحكام سطح پوست مي‌شود. براي تهيه بخور اين گياه كافي است ميوه انبه را رنده كرده و در 2 ليوان آب جوش بجوشانيد و سپس از آن براي بخور پوست صورت استفاده كنيد.
اين بخور علاوه بر اينكه مواد مغذي لازم را به پوست مي‌رساند موجب استحكام و در عين حال لطافت پوست نيز مي‌شود. برخي از درمانگران استفاده از اين بخور را پس از خنك شدن روي پوست، در افزايش ميزان تاثير اين ميوه موثر مي‌دانند.

بابونه، برطرف‌كننده جوش‌هاي سرسياه

يكي از ساده‌ترين روش‌هايي كه در برطرف كردن جوش‌هاي سرسياه صورت بسيار قوي عمل مي‌كند، استفاده از بخور گياهي گل بابونه است. براي تهيه اين بخور كافي است 2 تا 3 قاشق غذاخوري گياه خشك شده گل بابونه را درون 2 ليوان آب جوش ريخته و آن را روي حرارت بسيار ملايم قرار دهيد سپس صورت خود را روي اين بخار قرار دهيد. فقط مراقب باشيد كه فاصله ايمني را حفظ كنيد تا بخار آب به پوست صورت‌تان آسيب نرساند. بهترين حالت آن است كه صورت‌تان را به‌مدت 10 دقيقه با كمك گل بابونه بخور دهيد و پس از آن صورت‌تان را بشوييد. درمانگران طب سنتي معتقدند استفاده از گل‌هاي خيس‌خورده بابونه پس از ولرم شدن به روي پوست به پاكسازي بيشتر پوست كمك مي‌كنند.

شاه‌تره، ضد‌جوش صورت

گياه شاه‌تره به‌دليل خواص بي‌نظيري كه در پاكسازي پوست و پيشگيري از بروز جوش صورت دارد همواره توسط درمانگران طب سنتي به‌صورت خوراكي يا موضعي براي درمان جوش‌ها يا پيشگيري از بروز آن‌ها در بدن توصيه مي‌شود.
بسياري از درمانگران نوشيدن عرق شاه‌تره يا جوشانده آن را بهترين داروي ضد‌جوش مي‌دانند اما بخور اين گياه دارويي نيز تاثير زيادي در كاهش ميزان جوش صورت و درمان آن دارد. بخور اين گياه علاوه بر خاصيت ضد‌جوش به داشتن پوستي شفاف و با طراوت نيز كمك مي‌كند.

پيشگيري از چين و چروك با بخار آب

يكي از ساده‌ترين شيوه‌هاي پيشگيري از بروز چين و چروك درصورت استفاده از بخور آب است. در اين شيوه احتياجي به اضافه كردن هيچ گياه دارويي نيست. بخار آب به تنهايي براي افزايش ميزان رطوبت و لطافت پوست كمك‌كننده است. در اين حالت تنها كافي است، هفته‌اي 2بار از بخار آب براي پاكسازي آلودگي‌هاي سطحي پوست، چربي‌هاي سطح پوست و سلول‌هاي مرده اقدام كنيد. به اين ترتيب علاوه بر آنكه موجب پاكسازي پوست و سبك شدن آن مي‌شويد، مي‌توانيد به اين ترتيب با دادن رطوبت كافي به سطح پوست از بروز چين و چروك در سطح پوست پيشگيري كنيد.

بخور صورت

چگونه پوست‌مان را جوان كنيم؟

درمانگران براي داشتن پوستي شاداب و جوان استفاده از بخورهاي گياهي را 2 تا 3 بار در هفته به بيماران‌شان توصيه مي‌كنند. بخور گياهان دارويي از قبيل آويشن، اسطوخدوس، رازيانه، رزماري، نعناكوهي، بومادران و گزنه از جمله بهترين راه‌حل‌ها براي افزايش نشاط، شادابي و جوانسازي پوست به‌ويژه در خانم‌هاست. با بهره‌گيري از اين بخورهاي گياهي علاوه بر پاكسازي و آبرساني مناسب به پوست، با دريافت موادغذايي توسط سلول‌هاي پوستي در بهترين شكل انجام مي‌شود. ضمن اينكه بازشدن منافذ پوستي به دريافت بهتر داروهايي كه به‌صورت موضعي براي درمان تجويز مي‌شوند، منجر مي‌شود.

رفع پف چشم‌ها با گياه چاي

پف چشم می‌تواند به دلایل زیادی ایجاد شده باشد، مشکلات کبدی، کلیوی و تیروئید میتوانند از علل ایجاد پف‌ها باشند. پف چشم به هر دلیلی که ایجاد شده باشد، باعث می‌شود تا چشمان شما کوچک به نظر برسند و بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اگر مشکل زمینه‌ای ندارید با استفاده از نسخه طب سنتی می توانید، از شر تورم و پف خلاص شوید و دوباره زیبایی را به چهره خود بازگردانید.
درمانگران استفاده از لوسيون يا كمپرس چاي را براي درمان پف آلودگي و تورم چشم‌ها بسيار موثر مي‌دانند. براي اين منظور كافي است مقداري برگ گياه چاي را به‌مدت نيم ساعت در آب ولرم خيس كرده و سپس آن را به‌مدت 15 دقيقه درون يخچال قرار دهيد تا كاملا سرد شود.
پس از كاهش دماي برگ چاي، دراز كشيده و از يكي از نزديكان خود بخواهيد برگ‌هاي خيس خورده چاي را روي پلك‌ها و اطراف چشم شما بريزد. اجازه دهيد اين برگ‌ها به‌مدت نيم ساعت روي چشم‌ها باقي بماند. اين كار موجب مي‌شود تورم پلك‌ها و پف‌كردگي آن‌ها از بين برود.
به جاي استفاده از برگ‌هاي چاي مي‌توانيد از چاي كيسه‌اي نيز استفاده كنيد. تنها بايد از مرغوبيت چاي و بدون عطر يا اسانس بودن آن پيش از مصرف مطمئن باشيد.

بخور رازیانه و بستن منافذ پوست

استفاده از بخور رازيانه يكي از كاربردي‌ترين روش‌ها براي بستن منافذ پوست است. اگر چه استفاده از بخورها به‌طور كلي منجر به گشودگي منافذ مي‌شود اما اين بخور به‌صورت استثنايي در انقباض منافذ پوستي بسيار موثر است و پس از استفاده از اين بخور نيازي به استفاده از مواد قابض‌كننده سطح پوست وجود ندارد. براي استفاده از اين بخور كافي است 2 تا 3 قاشق غذاخوري برگ رازيانه خشك شده را درون 2ليوان آب جوش ريخته و اجازه دهيد به آرامي بجوشد.

پس از بخور فراموش نكنيد

عموما افرادي كه براي پاكسازي پوست يا از بين بردن جوش‌هاي سر سياه از بخور استفاده مي‌كنند به بازشدن منافذ سطح پوست كمك كرده و به اين ترتيب به تخليه سريع‌تر آلودگي‌ها و چربي‌ها از سطح پوست كمك مي‌كنند. بنابراين بايد بعد از اتمام بخور براي انقباض سلول‌هاي سطح پوست اقدام كنند.

يكي از ساده‌ترين اين شيوه‌ها شست‌وشوي صورت با آب سرد است. بهتر است در اين مرحله صورت خود را چندبار با آب سرد بشوييد تا به اين ترتيب منافذ گشوده شده به مرور بسته شوند.

راه حل ديگر استفاده از خيار رنده شده و ماسك كردن آن روي صورت است. در اين مرحله پس از رنده كردن خيار آن را در تمامي بخش‌هاي صورت مثل پيشاني، گونه‌ها، چانه و بيني قرار دهيد.

  • درصورتي كه پوستي چرب داريد بهتر است از ليموترش تازه براي بستن منافذ پوست‌تان كمك بگيريد. در اين مرحله كافي است آب ليموترش تازه را گرفته و با كمك يك پنبه تميز آن را به سطح پوست بماليد.
  • درصورتي كه سرما پوست‌تان را اذيت نمي‌كند يا دچار سردرد نمي‌شويد، مي‌توانيد از كمپرس آب سرد نيز روي صورت‌تان استفاده كنيد يا به كمك چند قطعه يخ منافذ باز صورت را ببنديد.
  • اگر پوست خشك داريد حتما بلافاصله بعد از استفاده از بخور از كرم‌هاي مرطوب‌كننده استفاده كنيد. اين افراد بهتر است به جاي استفاده از بخورهاي گرم از انواع بخورهاي سرد كه دستگاه‌هاي آن در بازار موجود است، استفاده كنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا