خودآرایی و زیبایی

لاغر شدن به کمک کنترل هورمون ها

لیپتین

لیپتین در واقع هورمونی است که به شما می‌گوید چه هنگامی سیرشده‌اید. در شرایط عادی این هورمون از سلول‌های چربی آزاد می‌شود. عملکرد آن به میزان مصرف قند فراکتوز وابسته است. این قند در میوه‌ها و غذاهای فراوری‌شده یافت می‌شود. هنگام که میزان کمی فراکتوز مصرف می‌کنید مشکلی نخواهد بود اما هنگامی‌که بیش از میزان توصیه‌شده مثلاً بیش از 5 میوه در روز صرف می‌کنید، میزان فراکتوز در بدن شما بالاتر از میزان مور نیاز می‌رود و کبدتان نمی‌تواند به سرعت از آن برای سوخت و ساز استفاده کند و بدنتان شروع به تبدیل آن به چربی می‌کند. همچنین زمانی که چربی موجود در خون شما بالا می‌رود به همان میزان نیز درصد هورمون لیپتین در خون شما بالاتر می‌رود. هرقدر میزان هورمونی در خون بیش‌ازحد بالا رود بدن نسبت به پیام‌های آن مقاومت نشان می‌دهد. به همین دلیل مغز پیام سیر شدن را دریافت نمی‌کند و شما به خوردن ادامه داده و وزن اضافه می‌کنید.

هورمون کورتیزول

هورمون کورتیزول که به آن هورمون استرس می‌گویند بیشتر تأثیر را برافزایش وزن دارد. هنگامی‌که کورتیزول افزایش می‌یابد سبب تبدیل قند خون به چربی می‌شود. به همین دلیل کاهش میزان استرس می‌توان به شما کمک کند تا سطح هورمون چربی ساز را در بدن کنترل کنید.

تناسب اندام

استروژن

اگرچه استروژن یک هورمون زنانه است اما می‌تواند در تشکیل چربی نیز نقش اساسی داشته باشد. هنگامی‌که غذا می‌خورید قند خونتان افزایش می‌یابد. و انسولین باعث کاهش آن می‌شود. زمانی که انسولین خوب عمل می‌کند یعنی نه زیاد و نه کم ترشح می‌شود، میزان محدودی گلوکز برای کبد، میزان زیادی به عضلات برای سوخت و ساز و درصد کمی برای ذخیره در سلول‌های چربی می‌فرستد. هنگامی که سالم هستید و وزن مناسبی دارید پانکراس شما میزان مناسبی انسولین ترشح می‌کند. اما زمانی که سطح هورمون استروژن بالا می‌رود، بدن شما در مقابل انسولین مقاوم می‌شود. به همین دلیل انسولین دیگر قادر نخواهد بود کنترل مناسبی بر روی گلوکز داشته باشد و قند در خونتان باقی می‌ماند و سپس به‌عنوان چربی ذخیره می‌شود.
یکی از علت‌هایی که سبب افزایش استروژن می‌شود مصرف گوشت است. گوشت حیوانات اهلی سرشار از استروژن، آنتی بوتیک و سموم است که تمامی آن به بدن شما انتقال می‌یابد.

تستسترون

بدن شما به صورت روزانه با انواع آفت‌کش‌ها، علف‌کش‌ها، مواد غذایی که اصلح ژنتیکی شده‌اند و شش نوع هورمون مصنوعی در گوشت مواجه می‌شود. همچنین این مواد سمی در انواع کرم ای صورت، داروها، مواد غذایی فراوری‌شده، مواد آرایشی و غیره نیز یافت می‌شوند. بسیاری از این سموم در بدن همانند استروژن عمل می‌کنند. این میزان غیرواقعی از استروژن در بدن سطح تستسترون را افزایش می‌دهد. افزایش تستسترون نیز باعث ترشح بیش‌ازاندازه استروژن می‌شود. تستسترون به عضله سازی کمک کرده و متابولیسم را افزایش می‌دهد و درعین‌حال استروژن میزان حساسیت بدن به انسولین را افزایش می‌دهد. ترکیب آن‌ها باعث افزایش وزن می‌شود و این تنها یک نمونه از سموم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا