خواندنی هانوشته زیبا

چگونه شغل ایده ال خود را پیدا کنیم؟

تا کنون به شغل ایده ال خود فکر کرده‌اید؟ پس ازفارغ التحصیل شدن از دبیرستان و دانشگاه چه برنامه‌ای برای آینده شغلی خود دارید؟ چقدر با فضای حرفه‌ای و رشته‌های مورد نیاز بازار کار آشنا هستید؟ آیا رشته مورد نظر شما از مشاغل پردرآمد است؟ آیا به اندازه کافی دررشته دانشگاهی خود مهارت دارید؟انتخاب شغل از دیرباز یکی ازمعضل‌های اساسی قشرجوان بوده است. از یک سو فارغ التحصیل شدن در رشته‌های خوش آب و رنگ دانشگاهی و از سوی دیگر دغدغه‌های جوانان برای اشتغال در‌‌ همان رشته دانشگاهی و نوسان‌های بازار کار اغلب جوانان را سردرگم و بلاتکلیف کرده است.

تا کنون به شغل ایده ال خود فکر کرده‌اید؟ پس ازفارغ التحصیل شدن از دبیرستان و دانشگاه چه برنامه‌ای برای آینده شغلی خود دارید؟ چقدر با فضای حرفه‌ای و رشته‌های مورد نیاز بازار کار آشنا هستید؟ آیا رشته مورد نظر شما از مشاغل پردرآمد است؟ آیا به اندازه کافی دررشته دانشگاهی خود مهارت دارید؟

انتخاب شغل از دیرباز یکی ازمعضل‌های اساسی قشرجوان بوده است. از یک سو فارغ التحصیل شدن در رشته‌های خوش آب و رنگ دانشگاهی و از سوی دیگر دغدغه‌های جوانان برای اشتغال در‌‌ همان رشته دانشگاهی و نوسان‌های بازار کار اغلب جوانان را سردرگم و بلاتکلیف کرده است. در چنین فضایی جوانان برای فرار از بیکاری و عوارض هولناک آن ناگزیرند به مشاغلی روی آورند که هیچگونه تناسبی با رشته دانشگاهی و علایق آن‌ها ندارد.
یکی دیگر از اشتباهاتی که اکثر جوانان تحصیلکرده مرتکب می‌شوند، نداشتن مهارتهای عملی و سابقه کاری است. گذراندن واحد‌های دانشگاهی بصورت تئوری و دور ماندن از فضای واقعی کار پس از فارغ‌التحصیلی آنان را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند. امروزه سابقه کاری ضامن بقای شغلی است. در این مقاله سعی می‌کنیم تا با روشهای مختلف علایق و استعدادهای شما را شناسایی کنیم و آن‌ها را در مسیری کاملا علمی و صحیح هدایت نماییم. اما بیش ازهر چیز اهداف، دانش و تلاشی که خودتان در این راه انجام می‌دهید ارزشمند است.

تلفیق کار و تحصیل

برای رهایی از دغدغه‌های اشتغال پس از فارغ التحصیلی، از هم اکنون در جستجوی شغلی پاره وقت باشید. علاوه براینکه دوران دانشگاه را پشت سر می‌گذارید می‌توانید هم به مهارت لازم در آن رشته و هم سابقه کاری مناسبی دست یابید. اما اگر معضل اصلی شما همچنان مشکل انتخاب شغل است، باید کمی تامل کنید و میان مهارت، دانش و علاقه مثلثی مستحکم بنا کنید و آنرا با تلاشی بی‌وقفه همراه سازید تا به هدفی ایده ال برسید. ممکن است در ابتدا این مشاغل پاره وقت زیاد مرتبط با رشته شما نباشند، اما برای نخستین تجربه کاری بسیار مفید هستند شما با اجتماع، فرهنگ هر شغل، بازتاب آن در جامعه و دیدگاه‌های متفاوت مردم آشنا می‌شوید.

شغل مورد علاقه

شناخت علایق

بسیاری از مهندسان، نویسندگان، پزشکان و خلبانان امروز،‌‌ همان کودکان بازیگوش دیروز بوده‌اند که هرکدامشان به نوعی این علاقه و استعداد را در خود شناخته و بروز داده‌اند. آنچه قابل اهمیت است، واکنش والدین، مشاوران تحصیلی، نظرات دوستان، همکاران و راهنماییهای آن‌ها در زمینه انتخاب شغل است.
هر انسانی پنج اتفاق مهم در زندگی‌اش رخ می‌دهد که عبارتند از (تولد، تحصیل، انتخاب شغل، ازدواج و مرگ) بسیاری از انتخاب‌ها راه بازگشتی ندارند و یا اگر هم داشته باشند مساوی با از دست دادن لحظات بازگشت ناپذیرعمر هستند. بنابراین ابتدا استعداد‌هایتان را بشناسید و متناسب با رشته دانشگاهی و علاقه خودتان وارد بازار کار شوید.

استعدادیابی

در این روش که هم اکنون نیز میان مدارس مختلف مرسوم است، میانگین و بالا‌ترین نمرات هر درس را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. سپس آندسته از دانش آموزانی که بالا‌ترین نمرات را در دروس خاصی کسب کرده‌اند جدا نموده و با دیگر برگزیدگان دریک کلاس مجزا آموزش می‌دهند. سپس با مشاوره‌های انجام شده آن
دانش آموزان در‌‌ همان رشته خاص به ادامه تحصیل می‌پردازند و جزو برترین‌ها و نخبگان دانشگاهی می‌شوند. پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی نیز در شرکتهای خاص و پروژه‌های ملی فعالیتشان را آغاز خواهند کرد.

انگیزه مهم‌ترین عاملی که باعث ایجاد تغییر و تحول و اجرای تصمیمات شگرف در زندگی می‌شود، انگیزه و انقلاب درونی است. شروع بسیاری از حرکتهای بزرگ و تحولات شغلی و تحصیلی را می‌توان در خودآگاهی‌های فردی و بازتابهای ذهنی دانست. اگر بخواهیم این انگیزش را در انتخاب شغل و کسب و کار جستجو کنیم، می‌توان به نتایج بسیار مطلوبی رسید. اصولا هر انگیزه‌ای بازتاب اتفاقی در جهان خارج بوده است. گاهی اوقات مشاهده موفقیت‌های شغلی و تحصیلی دیگران در عرصه‌های مختلف تلنگری برضمیر ناخودآگاه شما وارد می‌کند و ذهن نیز در پاسخ به آن به تکاپو می‌افتد. انگیزه‌های تحصیلی و شغلی رابطه‌ای مکمل و همسو ایجاد می‌کنند و در راستای ایده ال‌های شما گام به گام با شما همراه می‌شوند. به یاد داشته باشید، انگیزه یعنی موتور حرکت و خواستن تا زمانی که با تلاش و پشتکار خود سوخت این موتور محرک را فراهم می‌کنید با بالا‌ترین سرعت به هدف نزدیک خواهید شد. همه انسان‌ها خواستار داشتن شغلی مناسب هستند. شغلی که از جایگاه اجتماعی خوبی برخوردار باشد. هر چند در عمل تحت تاثیر عوامل متعدد دیگر ممکن است این تمایل به واقعیت نرسد. اما افرادی که این مساله الویت بیشتری برای آن‌ها دارد منتظر چنین فرصتهایی بوده و با توجه به شرایط فردی خود تلاش می‌کنند چنین موقعیت‌هایی را برای خود فراهم کنند.

مشاغل

خود ‌شناسی

ارزشهای فردی برای ایجاد رابطه با دیگران از اهمیت زیادی برخوردارهستند. شما تا خود و اهدافتان را نشناسید نمی‌توانید به مقصد برسید. پس گام نخست ارزیابی جامع از خودتان، اهدافتان، معیارهای تحصیلی و شغلی، توانایی‌ها، استعداد‌ها و در ‌‌نهایت آینده شغلی است. پس از مشاوره با افراد کارآزموده و مجرب نیمی از راه به شما نشان داده خواهد شد. در مرحله آخر همه چیز وابسته به تلاش و تصمیم خودتان است. خود شما باید به یقین برسید و با آگاهی کامل و راهنماییهای دیگران تصمیم نهایی را بگیرید. اطلاعاتی درباره مشاغل دیگر جمع ‌آوری و ارزیابی کنید. کدام شغل بیشتر با خصوصیات شما همخوانی دارد؟ باید شغلی انتخاب کنید که با استعداد‌ها، ارزش‌‌ها و علایق شما تناسب داشته باشد. هر شغلی که نظرتان را جلب می‌کند بررسی کنید. درباره نیازهای آموزشی این مشاغل مطالعه کنید. جنبه‌های مثبت و منفی هر شغل را در نظر بگیرید. تا حدی که امکانش وجود دارد با کسانی که در این مشاغل اشتغال دارند گفتگو کنید. درانتخاب شغل به جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی توجه کنید.

لیست اهداف

ابتدا تمام مهارت‌هایتان را یادداشت کنید. این مهارت‌ها ممکن است شامل استعداد در زبان یا تواناییهای فنی و مهندسی باشند. سپس آموخته‌های دانشگاهی خود را در لیستی مجزا بنویسید، آنگاه بیندیشید که به چه کاری علاقمندید و توانایی انجام آنرا دارید. سه انتخاب به ترتیب اولویت‌های خودتان انجام دهید. سپس در مورد هرکدام تحقیق کنید در محل کار حاضر شوید با کارمندان و مسئولان مشاغل مورد نظرتان گفتگو کنید. اگر بازهم دچار تردید شدید مشاوره کنید. قطعا در این مرحله بین دو انتخاب نهایی قراردارید. اکنون دیگر زمان انتخاب نهایی فرا رسیده است. جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی شغل مورد علاقه‌تان را درنظر بگیرید. آیا مهارتهای لازم را کسب کرده‌اید؟ مرحله پایانی تحقیق در میان افراد باتجربه فامیل است. از آنان درباره نحوه انتخاب شغلشان سوالاتی بپرسید. از تجربه‌های آن‌ها استفاده کنید. برای آخرین بار به لیست اهداف خود بنگرید. گزینه‌ها را درکنار هم قرار دهید. تمام جوانب را در نظر بگیرید و قاطعانه تصمیم بگیرید.

رضایت شغلی

رضایت شغلی

مهم‌ترین عامل بقای شما در تداوم روند کاریتان احساس رضایت شغلی است. شما وارد مرحله جدیدی از زندگی شده‌اید. فعالیتی که بیش از یک سوم عمرتان را به خود اختصاص داده است. اما محیط کار نیز بسیار مهم است. فضای حاکم در محیط کار بسیار خشک و نامطلوب است. کیفیت کارتان ضامن بقای شما در این مرحله است. هرروز باید از تعداد خطاهای خود بکاهید و بر بهره وری بیفزایید. قطعا باید نسبت به کارتان علاقمند باشید. همیشه روحیه خود را حفظ کنید. این شغلی است که خودتان انتخاب کرده‌اید و باید عواقب آنرا نیز بپذیرید.

حرف آخر

تمام روشهایی که گفته شد تنها یک روی سکه بودند و جنبه اطلاع رسانی، راهنمایی و مشاوره داشتند. اما روی دیگر سکه تواناییهای شما قرار دارد. به یاد داشته باشید: «انگیزه معجزه‌ای است که نا‌ممکن‌ها را دست یافتنی می‌کند. هیچگاه توانایی‌ها و استعداد‌هایتان را نادیده نگیرید. کافیست که خواستار هدفی باشید، آنگاه خواهید دید که ضمیر ناخودآگاه‌تان با چه شتابی شما را به مقصود می‌رساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا