مطالب متفرقه

سانگ‌یانگ تیوولی بخریم یا نخریم؟

شرکت سانگ‌یانگ تا قبل از ارائه تیوولی به شرکت سازنده بدقیافه‌ترین خودروهای دنیا معروف بود. اما پس از ارائه سانگ‌یانگ تیوولی و بهره‌گیری درست از ایده‌های جذاب طراحی در ساخت این خودرو، ورق برگشت و سانگ‌یانگ توانست یک جهش روبه‌جلو داشته باشد. ازاین‌رو بیشتر کارشناسان و کاربران تیوولی را نقطه عطفی برای سانگ‌یانگ دانسته و لقب موفق‌ترین خودروی این شرکت را به آن داده‌اند. این خودرو که در کلاس کراس‌اوورهای کامپکت شهری طبقه‌بندی می‌شود در سال 1394 به کمک رامک خودرو از کره جنوبی به ایران رسید. اگر به دنبال راهنمایی برای تصمیم‌گیری در حوزه خرید یا عدم خرید سانگ‌یانگ تیوولی هستید، با ادامه متن زیر که در آن به بررسی ویژگی‌های کلی، مزایا و معایب تیوولی پرداخته‌ایم، همراه باشید.

معرفی کلی تیوولی

نیروبخش سانگ‌یانگ تیوولی برای حرکت در مسیرهای مختلف یک پیشرانه تنفس طبیعی 1.6 لیتری است. این پیشرانه می‌تواند قدرتی در حدود 128 اسب بخار و گشتاوری حداکثر تا 160 نیوتن متر تولید کند. وظیفه انتقال این قدرت در سانگ‌یانگ تیوولی به یک گیربکس 6 دنده خودکار محول شده که آن را به چرخ‌های جلو می‌رساند. تیوولی از نظر مصرف سوخت یک خودروی تقریبا به‌صرفه بوده و برای پیمودن صد کیلومتر از یک مسیر ترکیبی 7.2 لیتر بنزین می‌سوزاند. این خودرو توانایی آن را دارد که تا سرعت 175 کیلومتر بر ساعت در رانندگی با شما همراهی کند.

چرا سانگ‌یانگ تیوولی بخریم؟

همان‌طور که گفته شد سانگ‌یانگ برای تولید تیوولی تمامی معیارهای قدیمی خود را کنار گذاشته و با بهره‌گیری از آخرین استانداردهای جهانی، خودرویی به جهانیان ارائه داده که از هر نظر زیبا و چشم‌نواز به نظر می‌رسد. ابعاد تیوولی با سلایق جامعه هدف آن که جوانان اسپرت سوار است، بسیار هماهنگ بوده و می‌تواند سلایق آن‌ها را به‌خوبی برآورده کند. همچنین اگر به دنبال یک خودروی چینی هستید که کیفیت مواد به‌کاررفته در آن نسبت به سایر خودروهای چینی موجود در بازار بالاتر باشد، تیوولی یک گزینه مناسب برای شماست. از سوی دیگر فضاسازی مناسب داخلی و فاصله محوری درست سبب شده که فضای داخلی تیوولی برای چهار نفر بزرگ‌سال کاملا کافی و راحت باشد. به‌علاوه رعایت کامل اصول ارگونومیک که توانست جایزه ویژه موسسه ارگونومی کره جنوبی را از آن تیوولی کند، به راننده و سرنشینان کمک می‌کند که به‌راحتی به امکانات داخل کابین دسترسی داشته و یا تنظیمات آن‌ها را تغییر دهند.

 

444444

از سوی دیگر نتایج عالی و نمرات بالایی که تیوولی در تست‌های ایمنی موسسه NCAP کسب کرده سبب شده که این خودرو برای افرادی که همواره نگران تامین امنیت خود و دیگران در رانندگی هستند، یک انتخاب بسیار مناسب باشد. ازآنجاکه تیوولی یک پیشرانه قدرتمند و سیستم تعلیق مناسبی دارد می‌تواند به‌عنوان یک خودروی آفرودی نیز مورداستفاده قرار گیرد. در همین راستا سازندگان آن امکانی را فراهم کرده‌اند تا شما هنگام حرکت در شیب با آزاد کردن دنده یا فشردن پدال بتوانید کاملا از جهت حرکت خود مطمئن شوید. در کنار این موضوع فرمان سه حالته و گیربکس تیپ ترونیک نیز برای تسلط بهتر بر خودرو به کمک شما آمده است.

تمامی افرادی که رانندگی با تیوولی را تجربه کرده‌اند به این موضوع اذعان داشته‌اند که تیوولی یک خودروی چابک با فرمان‌پذیری عالی است. این موضوع را می‌توان به هماهنگی خوبی نسبت داد که میان موتور و گیربکس برقرار شده و باعث می‌شود که گیربکس بدون تاخیر و درست به تغییرات اعمال‌شده پاسخ گوید. هرچند سازندگان این خودرو با استفاده نکردن از فناوری توربوشارژ در پیشرانه در سطح جهانی خود را به خطر انداختند اما نکته جالب اینجاست که این موضوع یکی از دلایلی است که می‌تواند شما را به خرید سانگ‌یانگ تیوولی تشویق کند. ازآنجاکه بنزینی که در ایران مورداستفاده قرار می‌گیرد، کیفیت چندان مناسبی ندارد موتورهای مجهز به فناوری توربو با تاخیر عمل کرده و نمی‌توانند آن‌طور که از آن‌ها انتظار می‌رود کارایی خودرو را بهبود ببخشند. همین موضوع باعث افزایش استهلاک خودرو و افزایش مصرف سوخت می‌شود.

چرا سانگ‌یانگ تیوولی نخریم؟

یکی از ایرادات اساسی که به تیوولی وارد شده است، خشک بودن آن در هنگام رانندگی است که می‌تواند سرنشینان را در مسافت‌های طولانی دچار خستگی مفرط کند. همچنین کاربرانی که تیوولی را به امید سوار شدن بر یک خودروی اسپرت خریداری کرده‌اند، با مواجهه با قدرت نه‌چندان کافی موتور و شتاب‌گیری نسبتا ضعیف تا حدودی از این خودرو ناامید شده‌اند. هرچند که کیفیت مواد به‌کاررفته در ساخت کابین نسبت به سایر خودروهای چینی از وضعیت خوبی برخوردار است، اما کیفیت این مواد اصلا قابل‌مقایسه با خودروهای دیگر برندهای کره‌ای همچون هیوندای نیست. به‌ویژه پلاستیک خشکی که در ساخت داشبورد به‌کاررفته تا حدی شان این خودرو را به‌عنوان موفق‌ترین خودروی سانگ‌یانگ پایین آورده است.

گفتیم که فضای داخل کابین تیوولی برای چهار فرد بزرگ‌سال کافی است. اما این موضوع تا وقتی است که این گروه چهارنفره تنها به مسافرت‌های درون‌شهری قناعت کنند. زیرا به محض اینکه تصمیم بگیرید چیزی در صندوق بار تیوولی قرار دهید، حجم کم آن شما را به هم می‌ریزد. این موضوع به خصوص در سفرهای برون شهری خود را به خوبی نشان خواهد داد. از همه این‌ها گذشته یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف تیوولی ارائه‌شده در ایران شرکت ارائه‌دهنده خدمات آن یعنی رامک خودرو است. نظرات کاربران نشان می‌دهد که عدم پراکندگی درست نمایندگی‌ها در سطح کشور و برخورد نامناسب با مشتریان سبب شده که دارندگان سانگ‌یانگ تیوولی برای دریافت خدمات پس از فروش یا پیدا کردن قطعات یدکی با زحمات زیادی روبرو شوند. به‌علاوه ظاهر جمع‌وجور تیوولی ممکن است کسانی را که تا به حال این خودرو را از نزدیک ندیده و از روی عکس تصمیم به خرید آن گرفته‌اند، از خرید منصرف کند. زیرا ابعاد آن چندان متناسب با نام شاسی‌بلند نیست.

جمع‌بندی

تیوولی از آن دسته از خودروهایی است که توانستند با درخشیدن خود شرکت سازنده را از فراموشی دائمی نجات دهند. این خودرو با طراحی زیبا و امنیت سطح بالای خود توانست خود را در محافل عمومی مطرح کند. بااین‌حال تیوولی باکیفیت چندان خالی از عیب هم نبوده و سواری نه‌چندان دل‌چسب آن باب طبع بسیار از افراد نیست. هرچند که نبود قطعات یدکی و خدمات پس از فروش نامناسبی که شرکت رامک خودرو ارائه می‌دهد، نفس بسیاری از دارندگان این خودرو را تنگ کرده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا