مطالب متفرقه

ایمپلنت دندانی چیست؟

از دست دادن یک یا چند دندان تأثیر بسزایی در تغذیه، تکلم زیبایی چهره و مهمتر از همه در تضعیف روحیه و اعتماد به نفس افراد دارد. با استفاده از ایمپلنت های دندانی میتوان علاوه بر بازیابی توانایی جویدن چهره طبیعی و زیبایی لبخند را نیز به فرد بازگرداند. ایمپلنت ها پیچ هایی از جنس فلز سازگار با بدن (Biocompatible) مانند تیتانیوم با زیرکونیوم هستند که دندان پزشک آن را با روش جراحی زیر لثه در داخل استخوان جای می دهد. پس از قرار دادن ایمپلنت در داخل استخوان فک سلولهای استخوان ساز در سطح ایمپلنت شروع به استخوان سازی می کند و به این ترتیب ایمپلنت به استخوان فک جوش میخورد و یکپارچه می شوند که به آن استوایتگریشن (Osseointegration) گفته میشود. پس از این یکپارچگی با استفاده از درمان های پروتز دندانی قسمت تاجی به وسیله روکش بازسازی می شود.

مزایای ایمپلنت های دندانی

حفظ استخوان فک

بازگرداندن توانایی جویدن و تکلم

تأمین زیبایی چهره

افزایش اعتماد به نفس

آسیب نزدن به دندانهای مجاور

“ استوایتگریشن (Osseointegration) روندی است که طی آن بافت زنده استخوان فک در اطراف فیکسچر Fixture قسمتی از ایمپلنت که داخل استخوان قرار میگیرد رشد میکند. به این ترتیب پیوندی بین استخوان زنده و سطح فیکسچر ایمپلنت به وجود می آید که به آن استنو اینتگریشن گفته می شود.”

کاربردهای ایمپلنت دندانی

بهترین درمان برای جایگزینی دندان از دست رفته استفاده از ایمپلنت است. به طور کلی، مهم ترین کاربردهای آن به شرح زیر است.

  • جایگزینی تک دندان چند دندان یا تمامی دندانهای از دست رفته
  • اوردنچر (Over Denture) زمانی که همه دندانها از بین رفته باشند؛ معمولاً از پروتز متحرک یا همان دست دندان استفاده می شود. برای افزایش ثبات و گیر پروتز و همچنین رضایت بیشتر بیمار با کارگذاشتن دو یا چهار ایمپلنت در داخل استخوان فک میتوان پروتز متحرک را به واسطه اتصالات (Attachment) به ایمپلنتها متصل و در دهان فیکس ثابت کرد به پروتز متحرکی که با ایمپلنت یا ریشه دندانها ثابت شده باشد اوردنچر گفته میشود.

اجزای ایمپلنت دندانی

  • فیکسچر (Fixture) قطعاتی به شکل ریشه دندان (Root Form Implant) از جنس تیتانیوم با زیرکونیوم است که در استخوان فک قرار میگیرد و نقش ریشه دندان را دارد.
  • اباتمنت (Abutment) قطعه ای از جنس تیتانیوم طلا یا زیرکونیوم است که بین فیکسچر و پروتز ایمپلنت قرار میگیرد و پایه ای برای قراردادن روکش خواهد بود. اباتمنت خارج از استخوان فک قرار داد.

  • پروتز ایمپلنت: پروتز بر روی اباتمنت قرار میگیرد و نقش تاج دندان را دارد. انواع پروتز ایمپلنت عبارتند از:
    • روکش های پیچ شونده (Screw Retention) این روکش ها با استفاده از پیچ به داخل اباتمنت ثابت میشوند؛
    • روکشهای سمان شونده (Cement Retention) این روکشها با استفاده از سمانهای موقت چسبانده میشوند. خارج کردن پروتز در برخی معاینات دوره ای الزامی است و در صورت استفاده از سمان خارج کردن روکش راحت تر انجام می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا